Just another WordPress.com site

Posts tagged “SPRM

Pembangkang Amalkan Selective Memory

dipetik daripada : http://celupor.wordpress.com/2012/02/28/pembangkang-amalkan-selective-memory/

Syabas dan tahniah kepada YAB PM kerana berani menyatakan pendirian terhadap usul-usul yang dikemukakan Panel Bebas SPRM. Dalam ucapannya semalam PM telah mengumumkan pendirian terhadap banyak isu-isu yang lebih penting berbanding apa yang dilaporkan media propembangkang.

Antara isu-isu penting yang dipersetujui Kerajaan termasuk memberikan akses penuh Ketua Pesuruhjaya SPRM kepada mana-mana dokumen pengisytiharan harta anggota pentadbiran. Memang Kerajaan BN yang mendahului segala-galanya dalam isu pengisytiharan harta. Tidak seperti negeri pembangkang yang baru setahun jagung memerintah tetapi sudah menunjukkan belang seolah-olah merekalah pejuang integriti kononnya. Sejak memerintah, Kerajaan Barisan Nasional telah melaksanakan tindakan pengisytiharan harta bagi anggota pentadbirannya. Bukan itu, saja malahan lebih dari apa yang dibuat oleh Kerajaan Pembangkang. BN wajibkan isytihar harta isteri dan keluarga terdekat. Harta diisytiharkan secara berkanun (akuan bersumpah lagi). Setiap pemilikan harta baru dan pelupusan harta diisytiharkan kepada Perdana Menteri. Nah, kini Ketua Pesuruhjaya SPRM sendiri diberikan akses penuh kepada dokumen-dokumen tersebut.

Sepatutnya, kerajaan pembangkang wajar ambil iktibar, mencontohi dan memperluaskan dasar pengisytiharan harta kepada semua negeri pimpinannya. Ini tidak!! Dok pandai kritik dan mengutuk je. Adakah Kelantan, Selangor dan Kedah buat sebagaimana BN buat?

PM turut menyentuh mengenai kesediaan Kerajaan pimpinannya untuk memperkenalkan dasar mengenai political funding atau dana politik. Bukankah ini menunjukkan ketelusan, keberanian dan keikhlasan Kerajaan. Kita tahu, tanpa wang sukar untuk parti dan ahli politik berpolitik. “No money no honey” konsep jelas dalam politik hari ini. Takkan nak bermodalkan air liur je bila rakyat datang pohon bantuan; anak nak masuk sekolah, anak nak kahwin, dah berbulan tak bayar api/air dan macam-macam isu serta masalah yang biasa dirujuk rakyat kepada ahli politik. Semua parti politik bergantung pada dana atau sumbangan. Termasuk DAP, PKR waima BN sekalipun. Duit sumbangan ini wajar dimasukkan terus ke dalam akaun parti sebagaimana saranan PM. PM sedar ramai yang kaki kapur, gunakan nama parti untuk kutip dana. Justeru itu, bagi membendung masalah penyalahgunaan nama parti untuk kepentingan peribadi, maka dasar mengenai semua dana atau sumbangan politik dimasukkan ke dalam akaun parti wajar disokong. Timbul kelucuan juga bila, DAP, PKR dan PAS tidak pula menyahut perkara ini. Mungkin terlalu ramai yang kaki kapur dalam parti tersebut atau mungkin juga banyak sumbangan daripada negara atau organisasi musuh Islam yang banyak buat pelaburan kepada Pakatan Haram ni. Takut terbongkar!!

Isu-isu mengenai kebebasan SPRM, jangan politikkan rasuah langsung tidak disentuh oleh media pembangkang. Seharusnya sebagai sebuah media yang bertanggungjawab, mereka perlu memainkan peranan mendidik rakyat khususnya penyokong dan pemimpin politik pembangkang untuk tidak mempolitikkan isu rasuah. Jangan gunakan rasuah sebagai alat untuk jatuhkan seseorang! Jangan memusuhi SPRM! Sebenarnya banyak bukti menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat tidak telus dan tidak ikhlas dalam perjuangan menentang rasuah. Semua tindakan SPRM yang menyentuh penyiasatan ahli-ahlinya akan dipolitikkan, Lihatlah isu penyalahgunaan peruntukan Kerajaan oleh pemimpin-pemimpin di Selangor yang berakhir dengan kematian TBH. Isu TBH digembar-gembur bagi menutup kesalahan jenayah yang dilakukan. Lihat apa jadi pada kes pasir. Selama ini pembangkang banyak melalak untuk ditubuhkan suruhanjaya siasatan diraja. Tapi bila kena batang hidung sendiri, tak perlu, tak payah. Bukankah ini double–standard namanya.

Media pembangkang sengaja memilih angle-angle yang betul-betul boleh mengelirukan rakyat. Kalau diambil kira, PM telah umumkan sebanyak tujuh persetujuan Kerajaan untuk meningkatkan usaha pencegahan rasuah. Namun yang keluar dalam media pembangkang hanyalah berkaitan kenyataan PM untuk meminda perlembagaan bagi pembentukan Suruhanjaya Perkhidmatan Pencegahan Rasuah jika mendapat mandat 2/3 dalam PRU13. Bukan naik hantu lagi pembangkang bila mendengar perkara tersebut. Mungkin takut pada berbayang sendiri.

Selalunya itulah peranan sebenar kewujudan media pembangkang. Mengelirukan, memutarbelitkan dan selective memory kepada isu-isu yang dia ada kepentingan.


Salam Sejahtera Admin,

Salam Sejahtera Admin,

Beberapa hari ini saya kerap mencari isu perkembangan SPRM dan secara tidak sengaja terjumpa blog ini. Jadi saya kira agak bagus jika saya boleh lontarkan komentar disini.

Hanya beberapa hari sahaja lagi inkues berkaitan kematian pegawai kastam, Ahmad Sarbani Mohamed akan bermula, dan provokasi umum sehingga kini kelihatan terkawal dan tidak keterlaluan walaupun, beberapa akhbar berhaluan kiri sudah mula mengcungkil pendapat-pendapat dari keluarga dan ahli politik untuk mewujudkan suasana permulaan yang ‘panas’.

Kisah kematian kedua saksi SPRM ini tidak begitu menonjol kerana keluarga arwah kelihatan lebih senang bergerak secara professional dan tidak mahu dipengaruhi oleh mana-mana entiti politik. Begitu juga dengan pihak KDRM, yang mana sebagai satu dari entiti kerajaan, ia semestinya tidak boleh keterlaluan menonjol dalam mengeluarkan pendapat-pendapat berbau provokasi dan meletakkan sahaja mahkamah sebagai tempat penghakiman.

Mungkin juga KDRM tidak mahu bercakap banyak kerana ada lagi pegawai yang masih disiasat SPRM.

Siasatan

Kredit seharusnya diberikan kepada PDRM kerana berjaya mengeluarkan satu cadangan yang bernas untuk menyelesaikan isu ini iaitu mewujudkan inkues walaupun tahu cadangan tersebut akan dikecam.

Ini kerana masyarakat melihat PDRM tidak belajar dari kes Teoh Beng Hock dulu, dimana kredibiliti dan cara kerja anggotanya teruk dipersoal di mahkamah. Baik ketika inkues mahupun ketika Suruhanjaya Diraja Siasatan kematian Teoh Beng Hock, kerana mengambil ringan ketika menjalankan siasatan. Masyarakat mahu tahu punca kematian, ini sepatutnya dinyatakan secara terperinci oleh PDRM dalam siasatan yang dijalankan.

Siasatan PDRM yang seolah tidak mahu mendedahkan punca kematian dilihat sebagai percubaan menyelamatkan diri. Sama ada menjaga nama baik agensi kerajaan ataupun bimbang sekiranya ada perubahan pada keputusan akan datang.

Lebih mengejutkan Malaysian Insider turut memaparkan tentang pengakuan keluarga arwah bahawa mereka tidak pernah dimaklumkan oleh pihak polis mengenai siasatan tersebut, dan tidak tahu darimana datangnya idea mewujudkan inkues tersebut. Malah mengikut cerita portal tersebut, pihak keluarga arwah mahukan Suruhanjaya Diraja.

Ini dibalas dengan kenyataan dari pihak JPM, bahawa inkues perlu diteruskan terlebih dahulu.Jadi pada 4 Julai ini inkues dijangka akan bermula.

Sudah bersediakah semua pihak untuk menyelongkar kisah peribadi arwah yang mungkin akan didedahkan? Sudah bersediakan SPRM menjawab isu pegawainya yang lali? Perlu diingat andai terbuka cerita pegawai kastam ini, pasti segala berkaitan pekerjaannya akan terbuka dan semestinya KDRM secara tidak langsung diheret ke kancah ini.

SPRM kala ini mengambil pendekatan selamat, Abu Kassim pula dilihat lebih banyak mendiamkan diri dan cuba mengelak daripada memberi sebarang kenyataan walaupun diasak bertalu-talu. Mungkin juga kerana mereka sudah belajar daripada pengalaman terdahulu. Banyak diam lagi bagus daripada banyak bercakap. Bimbang jika terlepas cakap nanti disalah tafsir.

Deep Throat

Pelik juga, bila blog milik blogger serba tahu RPK baru-baru ini mendedahkan maklumat yang diberi oleh ‘deep throat’ kononnya dari pihak dalaman PDRM dan KDRM mengenai kemungkinan kekecohan yang cuba ditutup oleh pegawai SPRM.

Pada mulanya, memang ia menarik minat pembacaan, tetapi selepas diteliti setiap baris ayat, ianya tidak lebih daripada luahan pendapat semata-mata dan hasil dari cakap-cakap atas angin yang dikutip.

Atau mungkin juga hasil dari maklumat pegawai-pegawai KDRM yang turut disiasat yang tahu perjalanan siasatan membabitkan arwah, samada pernah diberitahu arwah ketika hari-hari terakhirnya, ataupun diberi tahu sendiri oleh saksi-saksi tersebut.

Logiknya, siapa lagi yang berada dan disoal siasat pada masa yang sama dengan arwah selain orang-orang yang ditahan bersekali dengannya.

Begitu juga tiga penama yang disebutkan iaitu Wan Zainal, Eddie dan Maggie, siapa mereka ini? Peniaga? Forwarding agen yang memberi rasuah? Mahkluk perosak kakitangan awam?. Ini boleh percaya ke?

Bagaimana dengan maklumat yang diperoleh daripada deep throat KDRM kononnya, SPRM cuba dapatkan kerjasama mereka yang disiasat (yakni mereka yang masih tidak dapat memberitahu punca duit ribu-ribu dalam akaun mereka).

Sedih, memang sedih, bila pembacaan berada di perenggan ini;

” The MACC I.O.s have since been directed to get the ‘cooperation’ of the Customs officers who have not been able to explain the money in their bank accounts. These Customs officers were told that if they point their fingers at the late Ahmad Sarbani Mohamed, the MACC will ease up on them and will not prosecute them and may even turn them into ‘prosecution witnesses’.”

Perenggan ini menunjukkan bahawa memang diakui pegawai-pegawai kastam yang disiasat akaunnya itu boleh jadi korup (persepsi yang wujud ketika saya membaca post itu).

Mana boleh, akaun sendiri, duit sendiri, tidak tahu punca?, jika berniaga, cakap berniaga, jika simpanan kata simpanan, jika kerja luar cakap saja kerja luar janji ada bukti.

Masyarakat marhein pun boleh berfikir, semua orang punya mata , telinga, mulut dan ada akal boleh berfikir.

Pendapat peribadi saya, bahawa pegawai SPRM tidak bodoh untuk menggali lubang kubur untuk mengebumikan kerjaya mereka sendiri setelah melihat apa yang terjadi akibat kelalaian pegawai mereka di Selangor pada tahun 2009 sehingga tidak sedar TBH mati di bangunan mereka.

Tunggu sajalah berita Inkues nanti.

Penonton


RASUAH BOLA SEPAK : SYABAS TINDAKAN PANTAS SPRM

Seminggu dua ini kita sekali lagi dikejutkan dengan isu rasuah bola sepak, isu yang sekian lama menghantui kancah bola sepak negara kita heboh semula dan ternyata cakap-cakap selama ini yang mengatakan kemerosotan kualiti bola sepak negara ini bukan kerana pemain sebaliknya ada sebab lain ternyata benar iaitu sukan bola sepak kita dicalar oleh wujudnya rasuah.

Kita harus berterima kasih kepada SPRM kerana tindakan pantas dan cepat dalam menyiasat kes rasuah bola sepak ini sekaligus telah mengheret individu yang terlibat ke muka pengadilan. Saya percaya ini baru permulaan, dan kini peminat bola sepak meletakkan harapan SPRM untuk membongkar lagi rasuah dalam bola sepak.

Tentunya kita masih ingat lagi akan kehebatan dan kehangatan kancah bola sepak tempatan semasa zaman semi-pro, iaitu sekitar tahun 1980an dan 1990an dengan kehadiran pemain seperti Mokhtar Dahari yang jelas mempunyai . Stadium yang sentiasa penuh dengan penyokong datang untuk memberi sokongan padu dan tidak berbelah bahagi kepada pasukan idola dan kesayangan masing-masing.

Namun, hari ini setiap jaringan gol itu mula diragui peminat adakah ia jaringan sebenar atau jaringan palsu yang dibayangi oleh rasuah. Sebelum ini, kepercayaan serta sokongan penyokong ini begitu padu pada pasukan masing-masing namun harapan mereka telah dihancurkan serta dikhianati. Apatah lagi, rasuah ini berlegar pada Piala Presiden yang rata-ratanya diwakili oleh pemain-pemain muda.

Lihat betapa ruginya industri sukan bola sepak negara kita, akibat rasuah, segala perancangan untuk memajukan sukan bolasepak negara kita, baik di peringkat tempatan dan antarabangsa terbantut dan sia-sia sahaja. Kalau begini lah, jangan harap lah pasukan bola sepak negara ke kejohanan Piala Dunia, bahkan ke pintu stadium pun tidak akan termampu.

Tindakan pantas pihak berkuasa seperti pihak Polis DiRaja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia di dalam membanteras isu mengatur perlawanan dan rasuah bola sepak harus dipuji. Tindakan pantas di dalam membanteras isu ini masih lagi belum terlambat untuk menghalang ’barah’ ini daripada terus merebak di dalam arena sukan bola sepak, dan seterusnya menghancurkan imej dan kredibiliti sukan bola sepak negara.

Ini membuktikan bahawa pihak kerajaan menerusi pihak-pihak berwajib mengambil berat serta memandang serius mengenai isu rasuah dari segenap sudut, termasuklah dari sudut sukan. Ini adalah kerana sukan merupakan salah satu elemen untuk memupuk semangat berpasukan, perpaduan serta kerjasama. Jika rasuah dibiarkan berleluasa, semua elemen ini tidak akan dapat dicapai, semuanya tergadai dek kepentingan diri serta tamak haloba.

Segala usaha di dalam memastikan sukan bola sepak negara terus berada di dalam keadaan yang bersih dan bebas daripada gejala rasuah haruslah diteruskan. SPRM perlu mainkan peranan dan teruskan usaha menyiasat sehingga ke akar umbi. Cari dalang yang sebenar yang terlibat  dengan rasuah dalam industri bole sepak ini.

Jangan biarkan manusia-manusia yang mementingkan diri sendiri serta tamak haloba ini menggadaikan maruah pasukan dan negara demi wang ringgit. Selamatkan arena sukan bola sepak negara kita darpada gejala rasuah. Kami sebagai rakyat akan terus menyokong segala usaha ini.

Football Mania,

Serdang.


Gempar : Pendedahan Kes TBH

Pendedahan yang dibuat oleh Pengerusi Suruhanjaya Diraja Siasatan Kematian Teoh Beng Hock mengenai saksi (pegawai SPRM) yang memuat turun dan menonton pornografi selepas menyoal siasat Teoh Beng Hock memang agak mengejutkan.

Apatah lagi ianya membabitkan kelakuan dua individu, kakitangan kerajaan yang berkhidmat dalam pasukan penguatkuasa. Pastinya ia sesuatu yang memeranjatkan apabila dia melakukan perkara yang dianggap tidak bermoral oleh masyarakat itu ketika sedang bekerja.

Lebih mengaibkan lagi, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) turut diheret ke dalam isu ini bilamana seluruh kredibiliti pegawai dalam agensi ini turut dipersoalkan seolah kerana ‘nila setitik rosak susu sebelanga’.

Malah ketika prosiding dimana bekas Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim sebagai saksi, dia sendiri menunjukkan riak terkejut bila Pengerusi Suruhanjaya, James Foong memberitahu bahawa anak buahnya iaitu Penolong Penguasa Mohd Ashraf Mohd Yunus sedang menonton pornografi di komputernya pada jam 1.20 pagi, 16 Julai 2009, iaitu pada malam dimana Teoh dikatakan dirakam percakapannya. Perkara yang sama juga turut dilakukan oleh pegawai SPRM bernama Raymond Nion.

Isu buruk ini menyebabkan bukan sahaja dua pegawai dilabel sebagai ‘penggemar porno’ malah pegawai SPRM lain pastinya turut dilabel sebagai tidak beretika.

Turut terkena tempias ialah pegawai penyelia di peringkat pengurusan dimana kredibiliti pegawai atasan SPRM cuba diperlihatkan sebagai tidak ambil tahu dan tidak kisah apa yang dibuat oleh orang bawahan mereka.

Suruhanjaya suatu ketika pernah menyoal Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim ketika di mahkamah:

 

Foong: Kenapa tidak tanya pegawai awak apa yang mereka lakukan (apabila awak berada di pejabat pada waktu itu)?


Hishamuddin: (Mereka tidak beritahu saya) kecuali saya tanya.

 

Melihat isu ini secara logik dan praktikal dengan meletakkan diri dalam suasana kerja SPRM atau mana-mana organisasi sekalipun, budaya ‘jaga tepi kain orang’ memang sudah tidak diamalkan lagi dalam persekitaran kerja sekarang.

Percaya atau tidak itulah budaya masyarakat hari ini, urusan peribadi orang lain adalah hak mereka. Soal kerja adalah sekitar urusan kerja sahaja, dan inilah juga yang berlaku dalam masyarakat termasuklah SPRM. Mereka hanya berurusan bila membabitkan urusan kerja manakala urusan peribadi pegawai adalah hak masing-masing, jadi tidak menjadi budaya seorang ketua untuk bertanya, “apa yang sedang dibuat pegawai?” kerana arahan sedia ada memang digunapakai dan seharusnya dalam pengetahuan semua pegawai.

Atau, adakah bos bertanya pada anak buah apa yang sedang dibuat setiap lima minit sekali? Beruntunglah jika dapat ketua yang prihatin begitu.

Dalam isu ini, soal integriti pegawai tersebut sebenarnya yang perlu dipersoalkan. Bukan soal latihan cukup ke tidak? atau tahukah bahawa kebajikan saksi yang perlu dipantau setiap saat itu tugas mereka?.

Perlu diingat bahawa soal integriti pegawai adalah sesuatu diluar kawalan pihak pengurusan dan pentadbiran SPRM. Lebih-lebih lagi apabila ia melibatkan sikap dan peribadi pegawai tersebut.

Isu yang timbul disini ialah Integriti dan moral kedua pegawai tersebut. Walaupun berkhidmat sebagai anggota peguatkuasa dimana mereka sepatutnya terikat untuk mematuhi tatacara kelakuan baik, moral dan integriti yang tinggi namun harus diakui bahawa dalam setandan pisang belum tentu semuanya elok.

Begitulah ibarat pegawai SPRM dalam perkara ini, dalam 2000 pegawai SPRM sekarang belum tentu semuanya patuh pada arahan yang dikeluarkan jabatan.

Telah termaktub dalam Dasar dan Garis Panduan ICT mana-mana jabatan kerajaan yang menyatakan tanggungjawab pegawai dalam melayari Laman Sesawang/ Portal dan Blog. Larangan ini termasuklah dilarang memuat naik bahan-bahan yang dipetik dari media cetak atau media elektronik tanpa kebenaran sumber asal;

Pengguna juga dilarang mengakses laman sesawang / portal, blog dan laman jaringan sosial yang tidak berfaedah dan dilarang mengganggu atau menceroboh laman sesawang / portal dan blog mana-mana jabatan, organisasi atau negara; dan malah mereka juga dilarang memasukkan, menyalin, menciplak, mencetak dan menyebarkan maklumat daripada Internet yang menyalahi undang-undang

negara.

Jelas dinyatakan bahawa tindakan dua pegawai tersebut yang memuat turun video daripada laman sesawang telah termaktub sebagai perkara yang dilarang dalam dasar ICT SPRM dan ianya tidak dipatuhi. Adalah menjadi satu pegangan yakni integrity di dalam diri pegawai tersebut yang sepatutnya mematuhi arahan yang telah dikeluarkan .

Secara idealnya integriti sama ada di peringkat individu ataupun organisasi bermaksud ‘code of behavior’. Jika semua orang melaksanakan kod ini dengan baik mengikut lunas-lunas yang ditetapkan oleh agama dan masyarakat bertamadun, pasti isu ini tidak timbul.

Secara ringkasnya, integriti ini merujuk kepada cara kita bertingkah laku, tujuan, dan niat dimana ia perlu dilakukan dengan betul mengikut ajaran agama dan mematuhi undang-undang. Ini bergantung kepada diri sendiri, bukan sekadar menjadi baik bila tahu sedang dipantau.


 Jadi jawapan yang diberikan oleh Timbalan Pengarah SPRM Selangor ketika diberitahu tentang perbuatan anak buahnya sebenarnya adalah relevan dan wajar;

­
Foong:
Tahukah awak bahawa Ashraf telah memuat turun bahan pornografi sekitar jam 1.20 pagi (16 Julai 2009). Apabila operasi dijalankan, dia menonton pornografi di internet.

Hishamuddin yang terkejut dengan berita itu mengambil masa sebelum menjawap “ia di luar kawalannya”.

 

Memang benar ia adalah diluar kawalan Timbalan Pengarah itu. Bagaimana dia mahu mengawal integrity orang bawahannya? Kerana itu bergantung pada diri pegawai tersebut. Mungkin sekiranya dia tahu dia akan menegur, tetapi apakah tindakan memuat naik dan menonton bahan porno pegawai bawahan tersebut akan berhenti disitu?.

Perlu diakui bahawa integriti bukan sahaja setakat pematuhan undang-undang dan arahan semasa tetapi ia turut membabitkan niat, tujuan dan tingkah laku seseorang pegawai itu. Arahan pematuhan pegawai atasan sahaja tidak akan berjaya sekiranya tingkah laku dan niat pegawai adalah sebaliknya.

Menonton Porno dan Moral.

Steven C.Hayes, Professor Bahagian Psikologi University of Nevada dalam artikelnya “Wacthing Porn:The Problem Must Not be Named ada menyatakan bahawa

 

“dalam kehidupan sesetengah orang, melihat pornografi boleh berlaku dalam cara dan pada kuantiti yang mempunyai kos serius-menurut mereka. Seseorang boleh menghabiskan banyak masa melihat porno dimana perkara penting yang lain diketepikan.Mereka ini membiarkan cara itu  menjadi penghalang antara mereka dan pasangan dan boleh merisikokan keselamatan kewangan dengan menonton porno ketika bekerja.

 

“Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa sekitar 17% dari orang yang melihat porno di internet memenuhi kriteria untuk compulsivity seksual. Kuantiti ini adalah 12% daripada lalu lintas di internet. Daripada jumlah ke laman porno ini hampir 90% daripadanya penduduk lelaki  muda (sekitar 30% daripada penduduk wanita muda) melihat pornografi.”- kajian di U.S

Jadi pornografi dan lelaki bukanlah sesuatu perkara yang ganjil. Cuma ia menjadi taboo dalam masyarakat apabila memperkatakan realiti perkara ini. Lebih-lebih lagi dalam konteks masyarakat Malaysia terutamanya kaum Melayu yang beragama Islam.

Perkara ini dianggap sebagai satu perbuatan yang tidak bermoral, di mana telah disuruh oleh ajaran Islam itu sendiri supaya menjaga penglihatan daripada melihat benda-benda yang tidak elok.

Inilah yang berlaku kepada Mohd Ashraf dan Raymond. Mereka telah membuat kesilapan dengan melanggar peraturan jabatan (yang mana tanpa pengetahuan pihak atasannya ketika itu dengan memuatturun bahan terlarang) dan melakukan sesuatu yang tidak diterima masyarakat sebagai perkara bermoral (iaitu menonton porno).

Walaupun sebenarnya ia adalah perkara normal tetapi taboo untuk diperkatakan atau di iakan secara terang-terangan.Namun perkara yang berlaku selepas itu (kematian TBH) menjadikan ia sebagai sesuatu perbuatan yang dikutuk masyarakat dan dianggap seperti cermin kepada sikap pegawai SPRM.

Hakikatnya, masyarakat juga tidak terlepas daripada menonton bahan lucah sama ada di blog, laman sesawang atau laman sosial. Begitu juga pada bahan penulisan yang secara tidak sedar turut mengandungi unsur pornografi atau lucah. Cuma ia mungkin tidak dianggap salah kerana ia bahan berkaitan politik semasa (di mana ada pihak yang wajib mengambil tahu perkembangan semasa), drama (kerana telah dibuat tapisan dan mendapat kelulusan FINAS untuk kategori Umum), buku (telah ditapis dan tidak melampau).Namun dari segi integirti dan moralnya?

Rumusannya mudah, isu dua pegawai ini sengaja diperbesar dan dipersoal dimahkamah, sengaja dipolemikkan untuk kepentingan sesetengah pihak yang menangguk di air keroh. Mengapa? Untuk memperlihatkan pegawai SPRM tidak bermoral dan bertangungjawab.

Bagaimana? dengan mendedahkan capaian akses yang terdapat dalam memori komputer mereka. Untuk Apa? Mengaitkan mereka dengan kelakuan tidak senonoh yang memungkinkan dakwaan bahawa TBH disoal siasat tanpa prosedur yang wajar dan ditekan. Tetapi? TBH disoal terlebih dahulu sebelum pegawai ini menonton porno. Jadi? Pendedahan ini sebenarnya tidak relevan langsung dengan punca TBH ditemui mati. Ianya disengajakan untuk memperlihatkan masalah sikap pegawai bawahan dan kelemahan pemantauan 24 jam oleh pegawai atasan.

Read phonetically

Marilah kita balik pada persoalan pokok dalam kes ini, persoalan penyelewengan yang berlaku pada pentadbir negeri berkenaan, persoalan projek yang di’alibaba’kan, persoalan tuntutan bagi perkara yang tidak dilaksanakan. Pada masa sama saya yakin SPRM telah ambil langkah sewajarnya pada individu yang terbabit. Bagilah ruang dan peluang pada mereka perbetulkan mana yang patut. Yang penting usaha SPRM memerangi rasuah tetap menjadi prioriti mereka tanpa gagal.

Malay Dilemma,

Selayang,

Selangor


PAKATAN HARAM EKSPLOITASI KEMATIAN PEGAWAI KASTAM

Kelakau betul la statement yang dibuat oleh Wan Azizah yang seolah-olah diberikan semangat untuk bercakap dan menyerang BN bila berlakunya kes kematian pegawai kastam di pejabat SPRM. Sebelum ni tergagap-gagap bila orang tanya tentang jam Omega si aljuburi. Kematian ini seolah-oleh memberi sedikit nafas dan ruang untuk mereka rehat seketika dari serangan bertubi-tubi NGO agar ditubuhkan RCI bagi menyiasat video seks di anugerah tuhan tu. Nasihat aku pada wan azizah, jangan menyibuk. Engkau tumpukan kepada kes laki engkau tu. Jam Omega da tempah ke? Janganlah cuba untuk mengalih pandangan masyarakat terhadap kes sijuburi. Aku harap kabinet luluskan cadangan RCI untuk siasat kes video seks ni.

 

Aku percaya, pakatan haram akan gunakan isu kematian pegawai kastam ni sebagai isu baru untuk menghangatkan semula kes TBH yang mati bunuh diri di pejabat SPRM. Daripada apa yang aku dengar, RCI yang berlangsung ni dah mula menunjukkan kebenaran dan doktor yang dilantik oleh Kerajaan Selangor iaitu Dr. Porn juga dah kelam kabut dengan teori rekaan nya. Pokok kata, modal untuk DAP spin isu kematian Beng Hock da mula kendur dan sejuk. Tetiba je bila kematian kedua ni berlaku di pejabat SPRM, ia seolah-olah sinar atau tenaga baru bagi Pakatan Haram Jadah ni untuk panaskan semula kes TBH.

 

Semasa aku di pejabat SPRM Kuala Lumpur pada hari kejadian, aku nengok ada sekor babi yang muka dia macam ET datang terhegeh-hegeh ke tempat kejadian. Kitaorang semua buat dek aje kat babi ni. Da la muka macam ET, perangai dan cara jalan macam samseng. Aku tunggu je dia menyalak dan tendang pintu macam apa yang dia buat kat SPRM Selangor dulu, boleh juga aku tumpang tuih terajang babi ni. Engkau orang mungkin tak ingat babi yang aku maksudkan ni kan? Sapa lagi tak lain tak bukan si Ronnie Liu la. Si babi ni cuba merapati beberapa wartawan cina untuk bagi skop dia kot. Tapi yang kelakaunya, wartawan buat tak heran dengan dia. Lama kelamaan bila orang tak peduli dia berambus. Aku dipahamkan lepas berrambus dari SPRM dia terus pergi hospital jumpa ahli keluarga simati. Dia dan anak benggali Gobind Deo aku dengar beriya-iya pujuk keluarga simati untuk gunakan DAP sebagai platform untuk menegakkan keadilan. Memang dasar Pakatan Haram Jadah untuk ambil kesempatan atas apa yang berlaku untuk dijadikan modal politik mereka.

 

Aku amat simpati dengan keluarga pegawai kastam. Tetapi aku mengharapkan agar isteri, anak-anak dan seluruh ahli keluarga Allahyarham Ahmad untuk tidak terpengaruh dengan pujukan dan hasutan jahat cina dan benggali tersebut. Aku percaya, DAP akan cuba sedaya upaya isu ini untuk bantai BN, SPRM, Jabatan Kerajaan. Sebelum ni aku nengok Ronnie Liu dan Gobind ni selalu juga bantai jabatan kerajaan termasuk kastam. Kenapa tetiba diaorang nak jadi hero jabatan kastam lak.


SIASATAN SURUHANJAYA DIRAJA TBH : POLITIK vs KEBENARAN

Memang dapat dijangkakan bahawa kes kematian Teoh Beng Hock (TBH) ini merupakan bahan politik yang cukup penting untuk digunakan oleh DAP bagi menyerang kredibiliti Kerajaan. Pelbagai cara dan helah digunakan oleh golongan ini untuk memastikan bahawa kes ini akan sentiasa berterusan dan menjadi bualan masyarakat.

 

Setelah hampir 18 bulan berlalu, dirasakan momentum sokongan dan simpati rakyat secara keseluruhannya terhadap isu yang dibawa pembangkang ini semakin menurun. Namun dek kebijaksanaan strategi Perhubungan Awam yang digunakan maka isu ini ada turun naiknya. Ada sahaja isu-isu yang tiada berkaitan langsung dengan kes kematian TBH di gembar gemburkan bertujuan untuk menaikkan rasa benci masyarakat terhadap pihak berkuasa dan Kerajaan. Sampai bila agaknya isu ini akan selesai. Memandangkan pilihan raya umum dijangka semakin dekat maka kecenderungan untuk melengah-lengahkan Suruhanjaya Siasatan Diraja ini sengaja dibuat dengan tujuan meraih simpati politik.

 

Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (SSDR) bagi menyiasat kes kematian TBH ini jelas dengan terma rujukan dan tempohnya. Dua terma rujukan yang ditetapkan adalah untuk (1) meneliti aspek pematuhan sistem dan prosedur yang diamalkan oleh SPRM dalam proses penyiasatan dan (2) untuk mengenal pasti punca kematian TBH. SSDR ini diberikan tempoh masa selama 3 bulan dan dijangkakan SSDR akan mengemukakan laporan penuh kepada Yang Dipertuan Agong selewat-lewatnya pada 25 April 2011.

 

Manipulasi DAP ke atas kes TBH

 

Di pusingan pertama ini, pihak pembangkang khususnya DAP dengan strategi-strategi politiknya telah berjaya dari segi:

 

i.              Mendesak kerajaan menubuhkan SSDR. Memang inilah matlamat mereka agar SSDR ini dapat di manipulasi sepenuhnya sebagaimana SSDR berkaitan kes VK Lingam. Percayalah SSDR ini akan dijadikan pentas politik DAP sebagaimana yang berlaku dalam inkues TBH dan SSDR kes VK Lingam. Akibatnya, mereka berjaya melemahkan imej dan kredibiliti Sistem Kehakiman Negara ini baik dalam mahupun luar negara. Isu ini menjadi bahan politik yang dijaja di semua peringkat.

 

ii.            Memasukkan siasatan ke atas punca kematian TBH sebagai Terma Rujukan (TOR). Bukankah proses inkues ke atas TBH masih belum muktamad? Pihak Peguam Negara telah pun memutuskan untuk mengemukakan semakan ke atas keputusan inkues yang lalu di peringkat yang lebih tinggi. Kenapa tidak ditunggu sahaja keputusan tersebut? Apa akan berlaku sekiranya di mahkamah tinggi nanti, keputusannya ialah membunuh diri? Sudah tentu, pihak DAP akan mengemukakan rayuan semakan, bukan begitu? Terasa janggal bilamana Peguam Negara pula yang telah memfailkan semakan semula keputusan inkues tersebut. Bukankah pihak peguam keluarga dan konco-konconya beria-ia di peringkat awal untuk memfailkan semakan tersebut kerana kononnya tidak berpuas hati, tetapi senyap selepas itu?

 

iii.           Menggunakan sepenuh keluarga TBH termasuk kakak, ibu dan ayahnya sebagai aktor-aktor dalam drama ini. Terbaru di mana kaum keluarga TBH dikatakan ingin berjumpa dengan Ahli-ahli SSDR. Apakah tujuan pertemuan dan perjumpaan ini? Adakah untuk meraih simpati dan bertujuan mempengaruhi keputusan SSDR? Taktik dan strategi kotor peguam-peguam yang berkenaan wajar diambil perhatian dan dihentikan segera. Dilihat bahawa kes ini semakin dipolitikkan sehingga membelakangkan aspek undang-undang dan keadilan kepada semua pihak termasuk keadilan kepada pegawai-pegawai SPRM.

 

iv.           Strategi melengahlengahkan SSDR hingga ke PRU 13. Tindakan peguam-peguam bagi keluarga TBH cuba melengah-lengahkan SSDR ini wajar dihentikan. Pelbagai alasan cuba diberikan termasuk jadual perbicaraan yang ketat dan sebagainya. Sekiranya ahli-ahli SSDR tunduk kepada permintaan peguam-peguam ini maka terbuktilah bahawa SSDR juga tidak melaksanakan tanggungjawabnya secara adil. Tarikh 90 hari atau 3 bulan dirasakan mencukupi dan tidak perlu lagi dipanjangkan. Semakin lama ia berjalan maka semakin besarlah political mileage yang bakal diperoleh golongan peguam politik ini.

 

Di mana pula keadilan buat SPRM?

 

Sejak dari awal kewujudan inkues dan SSDR, SPRM dilihat dihentam bertubi-tubi dan dibiarkan bersendirian dalam hal ini. Sebagai sebuah agensi penguatkuasaan yang hanya melaksanakan tugas, pegawai-pegawainya juga merupakan manusia yang mempunyai perasaan dan maruah diri.

 

Siapa pula yang memperjuangkan keadilan bagi pihak SPRM? Dalam hal memerangi rasuah ini, memang benar bahawa tiada istilah kawan buat SPRM. Semua pihak mempunyai kepentingan dan keuntungan politik sendiri. Tiada istilah keadilan buat SPRM.  Tiada siapa yang berjuang mempertahankan institusi ini. Yang diserang dan dipersalahkan adalah agensi yang memerangi rasuah. Perasuah dilindungi dan disanjung. Kesalahan ditutup dan dialihkan pandangan masyarakat apabila isu rasuah dipolitikkan.

 

Tindakan SPRM digambarkan sebagai konspirasi, berat sebelah dan atas arahan pihak-pihak tertentu. Institusi ini dimalukan, dicemuh dan dipersendakan bertujuan melemahkan semangat warga kerjanya. Kejayaan dan tindakan keras yang dibuat SPRM dianggap sebagai sandiwara dan tidak berkesan. SPRM ditelanjangkan dalam forum-forum perundangan seperti inkues dan SSDR.

 

Banyak perkara-perkara penting tidak diketengahkan (highlight) dalam proses inkues kerana dihalang oleh peguam-peguam yang berkaitan dan sikap berat sebelah yang ditunjukkan oleh koroner. Tambahan pula peguam yang dilantik mewakili Kerajaan lebih bersikap rasis dan pro kepada keluarga TBH. Proses inkues bukan sahaja gagal memperlihatkan keputusan yang jelas malah gagal serta membuang masa dan wang ringgit rakyat. Semuanya dek desakan pelbagai pihak yang bukan bertujuan mencari kebenaran dan keadilan tetapi mencari sokongan politik murahan dengan membelakangkan proses perundangan.

 

Bagi mengelakkan senario yang berlaku dalam inkues TBH dan SSDR yang berlaku dalam siasatan kes VK Linggam, maka ahli-ahli SSDR yang dilantik perlu bebas dari segi minda, berani membuat keputusan dan tegas dalam tindakan. Sentimen “kasihan” atau “simpati” kepada keluarga si mati wajar dijauhi demi mencari keadilan dan kebenaran. Jangan terpengaruh dengan dolak-dalik ahli-ahli politik yang bertopengkan peguam kerana yang dicari bukan keadilan atau kebenaran tetapi lebih kepada sokongan ke atas nafsu politik serakah mereka.

 

 

Khoo Chai Lee

Kuala Lumpur


TIDAK ADIL HENTAM SPRM DALAM KES MAS

Tindakan beberapa pihak menghentam SPRM kerana tidak menyiasat kes penyelewengan Tan Sri Tajuddin Ramli amatlah disesalkan. Pihak-pihak terbabit seharusnya faham dan mengerti bahawa siasatan yang dimulakan sejak tahun 2002 dan 2004 telah pun dijalankan oleh Polis Di Raja Malaysia.

Kenapa tidak ditanya kepada PDRM akan hasil siasatan mereka dan mengapa pula SPRM dikaitkan dengan siasatan kes ini? Bukankah telah dijelaskan bahawa surat yang dikemukakan oleh SPRM bertarikh 22 Julai 2010 (sebagaimana yang dikeluarkan dalam Blog Malaysia Today) memberi penjelasan secara terang-terangan bahawa siasatan kes ke atas Tan Sri Tajuddin Ramli dikendalikan oleh Polis.

Kesemua dokumen-dokumen dan keterangan-keterangan berhubung kes telah diperoleh pihak Polis. SPRM tidak boleh mencampuri siasatan yang dijalankan oleh pihak polis. Lagipun telah menjadi amalan antara kedua-dua agensi penguat kuasa ini untuk tidak menyiasat kes yang sama dalam satu masa yang sama. Kalau wujud laporan kes rasuah yang dibuat oleh pengadu kepada Polis, maka Polis akan mengemukakan aduan tersebut untuk tindakan SPRM. Polis tidak akan menyiasat kes yang sama disiasat oleh SPRM. Ini bukan sahaja menyebabkan pembaziran tetapi menyukarkan serta menyulitkan proses penyiasatan yang melibatkan dokumen dan saksi-saksi yang sama. Begitu juga jika terdapat aduan berhubung kes-kes melibatkan penipuan dan pecah amanah sebagaimana kes MAS ini maka SPRM akan menyerahkannya kepada pihak Polis untuk tindakan.

Contoh terbaik hasil kerjasama dan persefahaman antara kedua-dua agensi ini khususnya dalam bidang penyiasatan adalah berkaitan kes PKFZ di mana sebarang aduan atau maklumat yang diperoleh SPRM yang dapat membantu siasatan kes penipuan dalam PKFZ dikemukakan kepada Polis untuk tujuan siasatan mereka.

Merujuk kepada kes ini, adalah wajar sekiranya laporan yang dibuat oleh MAS rujukan SPRM IPJ ADUAN NO 119/2009 dikemukakan kepada Polis untuk rujukan mereka bagi dibuka semula kertas siasatan atau diteruskan siasatan jika terdapat bukti-bukti serta keterangan baru yang membantu siasatan.

Beberapa perkara cukup disesalkan di mana, YB Sallehudin Ayub selaku Ahli Jawatankuasa Mencegah Rasuah sendiri yang menggunakan media massa untuk menghentam SPRM. Apakah tiada saluran lain yang boleh digunakan oleh YB untuk mendapatkan penjelasan berhubung isu ini? Cukup menyedihkan bila berhadapan dengan ahli-ahli politik yang sentiasa kehausan isu-isu untuk dipolitikkan. Untuk makluman YB, dokumen yang YB terima dikemukakan oleh SPRM untuk rujukan 42 ahli panel / jawatankuasa SPRM. Kenapa YB Tan Seng Giaw dan lain-lain YB tidak melatah dan melompat tak tentu arah dalam isu ini? Masih terlalu banyak sebenarnya yang perlu YB pelajari untuk menjadi seorang pemimpin yang dihormati dan disegani.

Seperkara yang lain di mana SPRM wajar mengambil tindakan ke atas peguam MAS iaitu Tetuan Lee Hishamuddin Allen & Gledhill kerana begitu mudah mengeluarkan surat-surat berkelas dipaparkan untuk tatapan umum. Apakah motif dan tujuan sebenar perilaku peguam-peguam yang menganggap diri mereka profesional ini. Atau adakah ada tangan-tangan yang menghasut dengan niat membalas dendam ke atas SPRM.

Sampai bila harus kita menyemarakkan rasa benci kepada agensi yang diwujudkan untuk membantu kita memerangi rasuah. Sampai bila kita harus melihat pegawai-pegawai SPRM dimaki dan dicerca bertujuan menjatuhkan maruah dan moral mereka. Apakah sekiranya SPRM menjadi lemah, pegawainya tidak lagi bersemangat maka ia suatu kejayaan kepada anda semua? Jika Ya, maka itulah dikatakan sebagai suatu reformasi yang dicanangkan oleh segelintir pakatan pembangkang yang mahu melihat institusi-institusi penting seperti SPRM, Polis, Tentera dan Peguam Negara runtuh agar mudah untuk mereka merampas tampuk pemerintahan negara ini. Akibatnya, yang pasti mangsanya adalah rakyat jelata. Sedarlah wahai orang-orang Melayu!!!

PESARA SPRM.