Just another WordPress.com site

Posts tagged “rasuah

Pembangkang Amalkan Selective Memory

dipetik daripada : http://celupor.wordpress.com/2012/02/28/pembangkang-amalkan-selective-memory/

Syabas dan tahniah kepada YAB PM kerana berani menyatakan pendirian terhadap usul-usul yang dikemukakan Panel Bebas SPRM. Dalam ucapannya semalam PM telah mengumumkan pendirian terhadap banyak isu-isu yang lebih penting berbanding apa yang dilaporkan media propembangkang.

Antara isu-isu penting yang dipersetujui Kerajaan termasuk memberikan akses penuh Ketua Pesuruhjaya SPRM kepada mana-mana dokumen pengisytiharan harta anggota pentadbiran. Memang Kerajaan BN yang mendahului segala-galanya dalam isu pengisytiharan harta. Tidak seperti negeri pembangkang yang baru setahun jagung memerintah tetapi sudah menunjukkan belang seolah-olah merekalah pejuang integriti kononnya. Sejak memerintah, Kerajaan Barisan Nasional telah melaksanakan tindakan pengisytiharan harta bagi anggota pentadbirannya. Bukan itu, saja malahan lebih dari apa yang dibuat oleh Kerajaan Pembangkang. BN wajibkan isytihar harta isteri dan keluarga terdekat. Harta diisytiharkan secara berkanun (akuan bersumpah lagi). Setiap pemilikan harta baru dan pelupusan harta diisytiharkan kepada Perdana Menteri. Nah, kini Ketua Pesuruhjaya SPRM sendiri diberikan akses penuh kepada dokumen-dokumen tersebut.

Sepatutnya, kerajaan pembangkang wajar ambil iktibar, mencontohi dan memperluaskan dasar pengisytiharan harta kepada semua negeri pimpinannya. Ini tidak!! Dok pandai kritik dan mengutuk je. Adakah Kelantan, Selangor dan Kedah buat sebagaimana BN buat?

PM turut menyentuh mengenai kesediaan Kerajaan pimpinannya untuk memperkenalkan dasar mengenai political funding atau dana politik. Bukankah ini menunjukkan ketelusan, keberanian dan keikhlasan Kerajaan. Kita tahu, tanpa wang sukar untuk parti dan ahli politik berpolitik. “No money no honey” konsep jelas dalam politik hari ini. Takkan nak bermodalkan air liur je bila rakyat datang pohon bantuan; anak nak masuk sekolah, anak nak kahwin, dah berbulan tak bayar api/air dan macam-macam isu serta masalah yang biasa dirujuk rakyat kepada ahli politik. Semua parti politik bergantung pada dana atau sumbangan. Termasuk DAP, PKR waima BN sekalipun. Duit sumbangan ini wajar dimasukkan terus ke dalam akaun parti sebagaimana saranan PM. PM sedar ramai yang kaki kapur, gunakan nama parti untuk kutip dana. Justeru itu, bagi membendung masalah penyalahgunaan nama parti untuk kepentingan peribadi, maka dasar mengenai semua dana atau sumbangan politik dimasukkan ke dalam akaun parti wajar disokong. Timbul kelucuan juga bila, DAP, PKR dan PAS tidak pula menyahut perkara ini. Mungkin terlalu ramai yang kaki kapur dalam parti tersebut atau mungkin juga banyak sumbangan daripada negara atau organisasi musuh Islam yang banyak buat pelaburan kepada Pakatan Haram ni. Takut terbongkar!!

Isu-isu mengenai kebebasan SPRM, jangan politikkan rasuah langsung tidak disentuh oleh media pembangkang. Seharusnya sebagai sebuah media yang bertanggungjawab, mereka perlu memainkan peranan mendidik rakyat khususnya penyokong dan pemimpin politik pembangkang untuk tidak mempolitikkan isu rasuah. Jangan gunakan rasuah sebagai alat untuk jatuhkan seseorang! Jangan memusuhi SPRM! Sebenarnya banyak bukti menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat tidak telus dan tidak ikhlas dalam perjuangan menentang rasuah. Semua tindakan SPRM yang menyentuh penyiasatan ahli-ahlinya akan dipolitikkan, Lihatlah isu penyalahgunaan peruntukan Kerajaan oleh pemimpin-pemimpin di Selangor yang berakhir dengan kematian TBH. Isu TBH digembar-gembur bagi menutup kesalahan jenayah yang dilakukan. Lihat apa jadi pada kes pasir. Selama ini pembangkang banyak melalak untuk ditubuhkan suruhanjaya siasatan diraja. Tapi bila kena batang hidung sendiri, tak perlu, tak payah. Bukankah ini double–standard namanya.

Media pembangkang sengaja memilih angle-angle yang betul-betul boleh mengelirukan rakyat. Kalau diambil kira, PM telah umumkan sebanyak tujuh persetujuan Kerajaan untuk meningkatkan usaha pencegahan rasuah. Namun yang keluar dalam media pembangkang hanyalah berkaitan kenyataan PM untuk meminda perlembagaan bagi pembentukan Suruhanjaya Perkhidmatan Pencegahan Rasuah jika mendapat mandat 2/3 dalam PRU13. Bukan naik hantu lagi pembangkang bila mendengar perkara tersebut. Mungkin takut pada berbayang sendiri.

Selalunya itulah peranan sebenar kewujudan media pembangkang. Mengelirukan, memutarbelitkan dan selective memory kepada isu-isu yang dia ada kepentingan.


Salam Sejahtera Admin,

Salam Sejahtera Admin,

Beberapa hari ini saya kerap mencari isu perkembangan SPRM dan secara tidak sengaja terjumpa blog ini. Jadi saya kira agak bagus jika saya boleh lontarkan komentar disini.

Hanya beberapa hari sahaja lagi inkues berkaitan kematian pegawai kastam, Ahmad Sarbani Mohamed akan bermula, dan provokasi umum sehingga kini kelihatan terkawal dan tidak keterlaluan walaupun, beberapa akhbar berhaluan kiri sudah mula mengcungkil pendapat-pendapat dari keluarga dan ahli politik untuk mewujudkan suasana permulaan yang ‘panas’.

Kisah kematian kedua saksi SPRM ini tidak begitu menonjol kerana keluarga arwah kelihatan lebih senang bergerak secara professional dan tidak mahu dipengaruhi oleh mana-mana entiti politik. Begitu juga dengan pihak KDRM, yang mana sebagai satu dari entiti kerajaan, ia semestinya tidak boleh keterlaluan menonjol dalam mengeluarkan pendapat-pendapat berbau provokasi dan meletakkan sahaja mahkamah sebagai tempat penghakiman.

Mungkin juga KDRM tidak mahu bercakap banyak kerana ada lagi pegawai yang masih disiasat SPRM.

Siasatan

Kredit seharusnya diberikan kepada PDRM kerana berjaya mengeluarkan satu cadangan yang bernas untuk menyelesaikan isu ini iaitu mewujudkan inkues walaupun tahu cadangan tersebut akan dikecam.

Ini kerana masyarakat melihat PDRM tidak belajar dari kes Teoh Beng Hock dulu, dimana kredibiliti dan cara kerja anggotanya teruk dipersoal di mahkamah. Baik ketika inkues mahupun ketika Suruhanjaya Diraja Siasatan kematian Teoh Beng Hock, kerana mengambil ringan ketika menjalankan siasatan. Masyarakat mahu tahu punca kematian, ini sepatutnya dinyatakan secara terperinci oleh PDRM dalam siasatan yang dijalankan.

Siasatan PDRM yang seolah tidak mahu mendedahkan punca kematian dilihat sebagai percubaan menyelamatkan diri. Sama ada menjaga nama baik agensi kerajaan ataupun bimbang sekiranya ada perubahan pada keputusan akan datang.

Lebih mengejutkan Malaysian Insider turut memaparkan tentang pengakuan keluarga arwah bahawa mereka tidak pernah dimaklumkan oleh pihak polis mengenai siasatan tersebut, dan tidak tahu darimana datangnya idea mewujudkan inkues tersebut. Malah mengikut cerita portal tersebut, pihak keluarga arwah mahukan Suruhanjaya Diraja.

Ini dibalas dengan kenyataan dari pihak JPM, bahawa inkues perlu diteruskan terlebih dahulu.Jadi pada 4 Julai ini inkues dijangka akan bermula.

Sudah bersediakah semua pihak untuk menyelongkar kisah peribadi arwah yang mungkin akan didedahkan? Sudah bersediakan SPRM menjawab isu pegawainya yang lali? Perlu diingat andai terbuka cerita pegawai kastam ini, pasti segala berkaitan pekerjaannya akan terbuka dan semestinya KDRM secara tidak langsung diheret ke kancah ini.

SPRM kala ini mengambil pendekatan selamat, Abu Kassim pula dilihat lebih banyak mendiamkan diri dan cuba mengelak daripada memberi sebarang kenyataan walaupun diasak bertalu-talu. Mungkin juga kerana mereka sudah belajar daripada pengalaman terdahulu. Banyak diam lagi bagus daripada banyak bercakap. Bimbang jika terlepas cakap nanti disalah tafsir.

Deep Throat

Pelik juga, bila blog milik blogger serba tahu RPK baru-baru ini mendedahkan maklumat yang diberi oleh ‘deep throat’ kononnya dari pihak dalaman PDRM dan KDRM mengenai kemungkinan kekecohan yang cuba ditutup oleh pegawai SPRM.

Pada mulanya, memang ia menarik minat pembacaan, tetapi selepas diteliti setiap baris ayat, ianya tidak lebih daripada luahan pendapat semata-mata dan hasil dari cakap-cakap atas angin yang dikutip.

Atau mungkin juga hasil dari maklumat pegawai-pegawai KDRM yang turut disiasat yang tahu perjalanan siasatan membabitkan arwah, samada pernah diberitahu arwah ketika hari-hari terakhirnya, ataupun diberi tahu sendiri oleh saksi-saksi tersebut.

Logiknya, siapa lagi yang berada dan disoal siasat pada masa yang sama dengan arwah selain orang-orang yang ditahan bersekali dengannya.

Begitu juga tiga penama yang disebutkan iaitu Wan Zainal, Eddie dan Maggie, siapa mereka ini? Peniaga? Forwarding agen yang memberi rasuah? Mahkluk perosak kakitangan awam?. Ini boleh percaya ke?

Bagaimana dengan maklumat yang diperoleh daripada deep throat KDRM kononnya, SPRM cuba dapatkan kerjasama mereka yang disiasat (yakni mereka yang masih tidak dapat memberitahu punca duit ribu-ribu dalam akaun mereka).

Sedih, memang sedih, bila pembacaan berada di perenggan ini;

” The MACC I.O.s have since been directed to get the ‘cooperation’ of the Customs officers who have not been able to explain the money in their bank accounts. These Customs officers were told that if they point their fingers at the late Ahmad Sarbani Mohamed, the MACC will ease up on them and will not prosecute them and may even turn them into ‘prosecution witnesses’.”

Perenggan ini menunjukkan bahawa memang diakui pegawai-pegawai kastam yang disiasat akaunnya itu boleh jadi korup (persepsi yang wujud ketika saya membaca post itu).

Mana boleh, akaun sendiri, duit sendiri, tidak tahu punca?, jika berniaga, cakap berniaga, jika simpanan kata simpanan, jika kerja luar cakap saja kerja luar janji ada bukti.

Masyarakat marhein pun boleh berfikir, semua orang punya mata , telinga, mulut dan ada akal boleh berfikir.

Pendapat peribadi saya, bahawa pegawai SPRM tidak bodoh untuk menggali lubang kubur untuk mengebumikan kerjaya mereka sendiri setelah melihat apa yang terjadi akibat kelalaian pegawai mereka di Selangor pada tahun 2009 sehingga tidak sedar TBH mati di bangunan mereka.

Tunggu sajalah berita Inkues nanti.

Penonton


RASUAH BOLA SEPAK : SYABAS TINDAKAN PANTAS SPRM

Seminggu dua ini kita sekali lagi dikejutkan dengan isu rasuah bola sepak, isu yang sekian lama menghantui kancah bola sepak negara kita heboh semula dan ternyata cakap-cakap selama ini yang mengatakan kemerosotan kualiti bola sepak negara ini bukan kerana pemain sebaliknya ada sebab lain ternyata benar iaitu sukan bola sepak kita dicalar oleh wujudnya rasuah.

Kita harus berterima kasih kepada SPRM kerana tindakan pantas dan cepat dalam menyiasat kes rasuah bola sepak ini sekaligus telah mengheret individu yang terlibat ke muka pengadilan. Saya percaya ini baru permulaan, dan kini peminat bola sepak meletakkan harapan SPRM untuk membongkar lagi rasuah dalam bola sepak.

Tentunya kita masih ingat lagi akan kehebatan dan kehangatan kancah bola sepak tempatan semasa zaman semi-pro, iaitu sekitar tahun 1980an dan 1990an dengan kehadiran pemain seperti Mokhtar Dahari yang jelas mempunyai . Stadium yang sentiasa penuh dengan penyokong datang untuk memberi sokongan padu dan tidak berbelah bahagi kepada pasukan idola dan kesayangan masing-masing.

Namun, hari ini setiap jaringan gol itu mula diragui peminat adakah ia jaringan sebenar atau jaringan palsu yang dibayangi oleh rasuah. Sebelum ini, kepercayaan serta sokongan penyokong ini begitu padu pada pasukan masing-masing namun harapan mereka telah dihancurkan serta dikhianati. Apatah lagi, rasuah ini berlegar pada Piala Presiden yang rata-ratanya diwakili oleh pemain-pemain muda.

Lihat betapa ruginya industri sukan bola sepak negara kita, akibat rasuah, segala perancangan untuk memajukan sukan bolasepak negara kita, baik di peringkat tempatan dan antarabangsa terbantut dan sia-sia sahaja. Kalau begini lah, jangan harap lah pasukan bola sepak negara ke kejohanan Piala Dunia, bahkan ke pintu stadium pun tidak akan termampu.

Tindakan pantas pihak berkuasa seperti pihak Polis DiRaja Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia di dalam membanteras isu mengatur perlawanan dan rasuah bola sepak harus dipuji. Tindakan pantas di dalam membanteras isu ini masih lagi belum terlambat untuk menghalang ’barah’ ini daripada terus merebak di dalam arena sukan bola sepak, dan seterusnya menghancurkan imej dan kredibiliti sukan bola sepak negara.

Ini membuktikan bahawa pihak kerajaan menerusi pihak-pihak berwajib mengambil berat serta memandang serius mengenai isu rasuah dari segenap sudut, termasuklah dari sudut sukan. Ini adalah kerana sukan merupakan salah satu elemen untuk memupuk semangat berpasukan, perpaduan serta kerjasama. Jika rasuah dibiarkan berleluasa, semua elemen ini tidak akan dapat dicapai, semuanya tergadai dek kepentingan diri serta tamak haloba.

Segala usaha di dalam memastikan sukan bola sepak negara terus berada di dalam keadaan yang bersih dan bebas daripada gejala rasuah haruslah diteruskan. SPRM perlu mainkan peranan dan teruskan usaha menyiasat sehingga ke akar umbi. Cari dalang yang sebenar yang terlibat  dengan rasuah dalam industri bole sepak ini.

Jangan biarkan manusia-manusia yang mementingkan diri sendiri serta tamak haloba ini menggadaikan maruah pasukan dan negara demi wang ringgit. Selamatkan arena sukan bola sepak negara kita darpada gejala rasuah. Kami sebagai rakyat akan terus menyokong segala usaha ini.

Football Mania,

Serdang.


CORRUPTION INVESTIGATION: It’s easy said than done.

Many are interested to see the MACC reveal the progress of ongoing investigations. Everyone wanted the MACC to be transparent as though the Commission is duty bound to the public as their stakeholders. The public must understand that, just being a tax payer does not make you as a master and the authorities are answerable to you.

The Commission by virtue of section 29(4) of the MACC Act 2009 is legally responsible to keep secret and shall not disclose the investigations to anyone except to the Public Prosecutor and officers of the Commission. However, the disclosure may be made with the consent of the Public Prosecutor or an officer of the Commission of the rank of Commissioner and above. The reasoning that the case is of a public interest does not make it legitimate for the MACC to disclose the facts of the investigation until and unless the accused person is charged in court.

The MACC must never be a mechanism to put the accused person on media trial. It must not associate itself to defame a person under investigation. The Commission must act responsibly to safe guard the dignity of not only the person it is investigating but his family and the community where he belongs.

However, the MACC has a panel representing the public to answer to. It is the Operation Review Panel which was established administratively to oversee that the Commission do perform its operational functions effectively. There are a number of times the Panel had after scrutinizing the operational functions of the MACC had made public the details of many investigations. I think it is more than what the public ought to know. The establishment of MACC is to enforce the law on corruption and not to put the person under investigation and his family on media or public trial.

Many especially certain bloggers had demanded the MACC to reveal its investigation especially on high profile cases. One of the case the quarters are interested is the ongoing investigation against the Sarawak Chief Minister, Tan Sri Pehin Abdul Taib Mahmud.  Lim Kit Siang in his blog-spot had asked the CM to take leave until the completion of MACC’s investigation. However, it is the prerogative of the CM himself to do that as there is no provision of the law to force him to so do. The principle that ‘a person is innocent till proven guilty’ shall apply to all. If you ask Taib to take leave, you should also have done so to Khalid and Lim Guan Eng when they were under the same predicament.

I have the opportunity to associate with the Commission on a number of occasions and have many times attended their round table discussions. I could understand the difficulty the officers face in bring a corrupt to trial. What offence could a person be charged for having millions of ringgit? If he is said to be corrupt, where is the evidence? Where is the witness? Who gave the so called corrupt payments? Is the person who gave the millions willing to come forward to testify? If there is a single person who gave the gratification and willing to stand in as a witness then I am sure the MACC have a case to prefer against the culprit. Even such the AG may refuse to issue consent to prosecute for a simple reason that the evidence is not strong. Otherwise, the MACC has no other lead but to swallow all accusations that it is ineffective, a tool to the ruling government, prefer selective investigation and the worse it has no ‘teeth’ to chew the flesh of high profile personalities especially within the government circle.

An individual who have in possession millions of ringgit could be charged for corruption if only there is proof to so do. The provisions of the MACC Act stipulates that a person commits an offence if corruptly solicits or receives or agrees to receive for himself or any other person any gratification as an inducement to or a reward for, any person doing or forbearing to do anything in respect of any matter or transaction, actual or proposed or likely to take place. The MACC has to prove there were such an act and there is such a receipt of gratification. Unless it has, the allegation is merely an allegation or a perception. It remains so forever.

The other provision of the Act that could be used is section 23 – offence of using office or position for gratification. In the case of many politicians who hold public office, this is the best provision that could be used when they or their family members had accumulated properties like timber concessions, contracts or even land alienations. However, it must be proven that the politician holding such position had played active role or attended the decision making. If he declares his interest in the matter and leaves the decision making process then there is none so ever provision to accuse him for abuse of power. This is the shortcoming of our law. Even if the man in power declares his interest and leaves, the committee proceeds to make decision to award such contract, timber concessions or land to the person’s siblings or even to his firm. This makes the politician or persons holding public post to accumulate huge properties through their family members without committing any offence. There shall be a provision of law that no member of the family of the person holding public position could apply for such contracts, alienation and award. If such provision is approved in our law then there may have opportunity to control politicians especially from being filthy rich. Any politicians dare to vote for a likely provision?

MACC shall verify all allegations on bribery and unveil all evidence prior to prefer charges only when there is sufficient evidence and witnesses. MACC shall not circumvent to the demand of the small group of the so called activist.

MACC being an enforcement entity is legally bound to uphold the law without fear or favor. I suppose that the MACC had done that thus far. The MACC shall never be unmotivated for all the accusations by some unscrupulous individual who tried to capitalize some political mileage by lamenting at a government agency like MACC.

***END***

Syeikhs

Nilai, Negeri Sembilan

12 June 2011.


GEMPAR! AKHIRNYA KHALID GAGAP AKUI PAKATAN HARAM MEMANG MENGAMALKAN RASUAH!


Nampaknya apa yang dikatakan oleh Ketua Pembangkang Selangor sebelum ini iaitu berlakunya penyelewengan dalam industri pasir di Selangor kini diakui oleh Khalid Ibrahim. Klik sini

Akhirnya si Khalid yang sebelum ini bermati-matian menafikan wujudnya penyelewengan dan membuat pelbagai tuduhan balas kepada DS Khir Toyo , terpaksa mempelawa SPRM untuk duduk bersama dengan KSSB dalam satu pasukan khas bagi membanteras rasuah melibatkan perlombongan pasir di Selangor.

Jika tiada berlaku rasuah dalam KSSB kenapa beliau hendak tubuh pasukan khas.Ini bermakna beliau telah mengakui wujudnya kegiatan rasuah dan mengesahkan apa yang dikata dan dibongkarkan oleh DS Khir Toyo sebelum ini adalah benar. Sekarang Khalid terpaksa telan balik kahak hijau yang dia ludah sebelum ini.

Kita harap mereka ikhlas dalam perkara ini, walaupun bagi kami ada sedikit keraguan. Kami bimbang SPRM dijadikan alat untuk kepentingan mereka.

Kami merasa pelik, kenapa dengan tiba-tiba mereka percaya kepada SPRM. Selama ini mereka tidak percaya kepada SPRM. Pelbagai tuduhan buruk dilemparkan kepada SPRM termasuklah menuduhnya membunuh Teoh Beng Hock.

Selain itu SPRM juga sering dituduh menjadi alat kepada BN dan Umno. Pantang ada orang mereka disiasat SPRM maka mulalah mereka semua melalak-lalak yang bukan-bukan termasuk menghalang SPRM melakukan siasatan.

Khalid sendiri pernah mengeluarkan arahan agar anggota pentadbiran Selangor dilarang disiasat SPRM selepas waktu pejabat. Yakob Safari sendiri pernah menghalang SPRM masuk ke pejabatnya.

Tetapi sekarang nampaknya mereka sudah benar-benar ‘percayakan’ SPRM. Baguslah kalau begitu, cuma kami berharap jika ada apa-apa tindakan yang diambil oleh SPRM selepas ini berhubung dengan kes pasir, jangan pula mereka cuba menghalang, melalak-lalak yang bukan-bukan dan membuat tuduhan-tuduhan jahat kepada SPRM.

Tahniah kepada DS Khir Toyo kerana lebih awal dari Kerajaan Selangor menghidu bau busuk dalam KSSB. Akhirnya Khalid mengakui wujudnya bau busuk tersebut dan terpaksa mencari pewangi untuk mengatasinya.

Sumber: Selangor Daily